maandag 21 oktober 2013

Voila Blouse

Ik besteedde het afgelopen weekeinde aan de voorbereidingen: patronen overtrekken, stoffen knippen en de laatste benodigdheden kopen. Vandaag was het dag één van de Kids Clothes Week Challenge. Vandaag was het ook dag één van de herfstvakantie. Wat een challenge op zich is.
Ik kon het dus niet maken om me de hele dag terug te trekken in mijn werkkamer. Dus verhuisde ik mijn werkkamer naar beneden. Dat was een flinke verhuizing, want ik wilde nergens om verlegen zitten. Dus de naaimachine, lockmachine, strijkplank, snijmat en alle toebehoren verhuisden voor een week naar onze eetafel.

I spent last weekend preparing: tracing patterns, cutting fabric and shopping for the last bits and bobs. Today was day one of the Kids Clothes Week Challenge. Today was also day one of the kids' fall break. A challenge in itself.
This being the case, I can't work in my lovely workspace, which is way upstairs. So I moved everything down. That was quite the move, because I wanted to have everything around. So down came the serger, sewing machine, ironing board, cutting mat and every other thing I could possibly need. Crowding our dining table for the next week.



Met en oneindige hoeveelheid Pixar-films binnen handbereik kon ik zo tegen 11:00 aan de slag. Project voor vandaag: de Voila Blouse van CaliFay Collection. Tot het inzetten van de mouwen ging alles voorspoedig. Maar toen werd het ingewikkeld. Ik snapte in eerste instantie he-le-maal niks van de beschrijving, waarin de mouwen tussen jurk en voering gesandwiched werden. Maar uiteindelijk had ik het trucje door. Pfieuw. Door de redelijk dikke stof was het keren nog een aardige opgave, maar na een beetje gevloek en getier was ik erg tevreden met het resultaat. Kijk nou: geen onafgewerkte naden aan de binnenkant!

Thanks to an endless supply of Pixar movies I finally started around 11 am. Todays project: CaliFaye Collection's Voila Blouse. Everything went smoothly until I came to putting in the sleeves. They were supposed to be sandwiched in between the blouse and the lining. I didn't get the instructions. At all. But after much puzzling, I finally figured it out. Phew. I had some problems turning everything the right side out, because the fabric was a little on the thick side. But after some minor name-calling it turned out pretty great. Look at that: no unfinished seams on the inside!


Het moeilijkste deel kwam toen de blouse klaar was. Want hoewel dochterlief zelf de stof goedkeurde én het patroon uitzocht, was ze helemaal niet tevreden met het eindresultaat. Niet hoe het eruit zag, maar "hij zit niet lekkkkkeeeeeeeeeeerrrr!". De geplande fotoshoot liep dan ook op niks uit, want madame ging de keuken door als een dolle derwish. Een boze. Dus uiteindelijk plakte ik de blouse maar op de koelkast.

The hardest part came after finishing the blouse. Because although our little princess approved of the fabric and handpicked the pattern, she didn't like the endresult. At all. She liked the look of it, but said it was uncomfortable. And she made quite a point of letting me know that. The planned photoshoot failed, because out little princess dashed through our kitchen like a whirling dervish. An angry one. So I ended up sticking the blouse to our fridge.



Vanavond stemde ze erin toe de blouse nog een keertje te passen. Ze vond vooral de wijde mouwen niet fijn, zei ze. De rest was wel mooi. Dus ik heb beloofd de mouwen wat in te nemen. En het volgende kledingstuk wordt een lekker zacht tricootje.

Tonight she agreed on trying the blouse on one more time. She said she most of all didn't like the wideness of the sleeves, the rest was nice. So I promised to take them in a little. And the next thing I'll make her will be in a nice soft knit. 

4 opmerkingen:

  1. Wat een leuk ding is het geworden!!! Het staat haar wel leuk al zie je alleen maar de achterkant.
    En tja... een lekker zacht tricootje zit inderdaad erg lekker.....
    Laat je je niet ontmoedigen, naaitechnisch gezien is je tuniekje perfect!!
    Op naar de volgende......

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Love the fabric and the choice of pattern

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hij is werkelijk erg mooi geworden.

    BeantwoordenVerwijderen