woensdag 25 juni 2014

Mijn eerste gebreide trui!

Ik was er al een tijdje mee bezig, maar door het lekkere weer, de alom bekende einde-schooljaars-drukte en een niet-meewerkend lijf kwam het steeds maar niet tot afronding. Maar nu is ie dan echt af: mijn eerste helemaal zelf gebreide trui. Naar het patroon Oscar uit 'La Maison Victor'.

Ik volgde het patroon op de letter, tot aan het bevestigen van het halsboord. Daarna week ik af. Het patroon schreef een los gebreid halsboord voor, die daarna aan de trui bevestigd diende te worden. En dat deed ik lekker niet. Ten eerste was ik het halsboord op wonderbaarlijke wijze kwijtgeraakt. Geen idee waar zo'n ding zomaar heen kan, maar hij was en is foetsie. Compleet van de aardbodem verdwenen. Ten tweede las ik overal dat het boord direct aan de trui breien een veel mooier resultaat zou geven. Dus toen dat ding dan tóch verdwenen was, pakte ik de rondbreinaalden erbij. En inderdaad, ik denk niet dat ik het losse boord er zo netjes aan had kunnen maken.

Ik ben zelf niet geheel tevreden over de pasvorm, de hals lubbert voor mijn gevoel behoorlijk. (Gek genoeg lijkt ie op de foto juist heel klein. Maar op de foto lijkt de trui ook scheef en dat is ie in werkelijkheid ook niet.) En ik vind de wol ook niet helemaal fantastisch, het oogt wel een beetje zelfgemaakt nog. Maar ja, wat verwacht je voor 1,99 per bol. Voor een eerste probeersel ben ik toch wel dik tevreden. En het was voor mij een aangename verrassing om erachter te komen dat ik dan kennelijk tóch de breigenen geërfd heb. Dus er zal vast nog wel meer breiwerk volgen.


Thijs deed de trui meteen aan en riep hem uit tot zijn favoriete trui aller tijden. Ben benieuwd of ie daar tegen de winter nog zo over denkt. Maar voor nu vond ik het enthousiasme ontroerend. Ik had op dat moment meteen een foto moeten maken, want daarna lukte het niet meer. Mijn model was nergens voor te porren. 'Eindeschooljaarsmoeheid' is mijn diagnose. Oordeelt u zelf:



2 opmerkingen:

  1. Wat goed van je dat je bent afgeweken en de boord hebt aangebreid. Ik had het blogbericht wel willen lezen dat er anders was geschreven. Ik denk dat daar dan veel gevloek en getier doorheen geklonken had. Echt leuk geworden! Een volgende keer echte wol gebruiken, zó veel heerlijker nog om te breien. En dan die foto..... Geweldig! @

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Die foto!!! De trui is erg leuk geworden!!!

    BeantwoordenVerwijderen