dinsdag 24 september 2013

Mad Men deel 2 en een lekker dekentje

Het viel weer niet mee, dat begin van het nieuwe schooljaar. Weer wennen aan het vroege opstaan, de drukte van het heen-en-weer gefiets naar school, speelafspraakjes... En dan nog het gekwakkel met mijn gezondheid dat me al bijna het hele jaar bezighield... het hakte er allemaal een beetje in de laatste tijd. Hoewel ik me lichamelijk wel weer wat beter ging voelen en ook wat meer energie leek te krijgen, kwam het er niet echt van om veel creatiefs te ontplooien. Het huis werd eindelijk weer eens goed schoon, dat dan weer wel. En langzaam begint alles weer een beetje in het gareel te lopen.

Ik begon met een nieuwe haakwerkje. Ik wilde al tijden een lekker dekentje maken om onder te kruipen als ik op de bank hang. Ik vond een leuk patroon van Attic 24. Ontzettend simpel, een heerlijke no brainer om te maken als je ook nog andere dingen doet. (Kunnen jullie dat, maar één ding tegelijk doen? Ik niet hoor. Het komt hier regelmatig voor dat ik 's avonds tv kijk met een laptop op schoot én een haakwerkje binnen handbereik. En ook nog mijn telefoon, om tussendoor een woordje te leggen in Wordfeud.) Ik koos voor neutrale kleuren omdat ik er inmiddels achter ben dat dat het beste bij mij past. Bij anderen houd ik van knalkleuren, ik vind het prachtig, maar bij mij past het gewoon niet. Dus gewoon maar weer grijs en wit garen (van de Zeeman, die zit nou eenmaal om de hoek). Na twee weken haken ben ik al een aardig eindje op weg. En gelukkig kan ik tijdens het haken al een beetje genieten van de warmte van het dekentje-in-wording, want het is nu wel écht herfst geworden.



Ondertussen gingen we vrolijk door met het kijken naar Mad Men. Gisteren rondden we seizoen 5 af, vanavond verder met seizoen 6! Nog steeds onder de indruk van de kledingstijl van die serie, ondernam ik ook nog een poging om een jurk te maken in jaren '60-stijl. Het patroon daarvoor kwam ik tegen in de Ottobre (herfst/winter 2011). Ik vond deze jurk net jaren '60 genoeg, maar niet zó over the top dat hij in het dagelijks leven niet aan kan. (En het patroon lag gewoon in mijn kast, dat was ook een voordeel.)

Normaal gesproken maak ik nooit proefmodellen, daar heb ik het geduld niet voor. En meestal is het ook niet echt nodig. Maar omdat dit een nogal aansluitend jurkje is dat gewoon een goede pasvorm moet hebben, maakte ik toch maar eerst een toile. Gelukkig maar, want meteen bleek al dat a) ik het patroon niet goed gelezen had en het rugpand uit twee delen bestond in plaats van één (en ik nu dus naadwaarde tekort kwam na het radicaal doormidden knippen) en b) dat ik niet zo eigenwijs moet zijn en tóch een bredere maat voor de taille moet tekenen als uit het meten blijkt dat ik die nodig heb. Maar vooralsnog moet ik zeggen dat het me niet tegen valt. De figuurnaden kloppen in ieder geval goed en de schouders en bovenrug sluiten goed aan. En daar ben ik erg blij mee, want ik zag er als een berg tegenop om daar iets aan te moeten veranderen. Nu binnenkort op zoek naar een passende stof. Linnen, zoals de Ottobre suggereert, gaat het in ieder geval niet worden. Maar ik heb nog geen idee wat dan wel. To be continued dus!


3 opmerkingen:

  1. Goed dat je je weer op iets nieuws stort! Erg benieuwd hoe het wordt!
    En je grijs/witte haakwerk vind ik prachtig!!! Het past inderdaad bij jullie interieur en uiteraard bij jou.....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een mooie jurk, ik ben nu al heel nieuwsgierig naar her eindresultaat!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hou dat vast die nieuwe 'mood', we moeten de winter nog in.... En die jurk is natuurlijk geweldig. Knap dat je eerst een kladje maakte, ik heb daar werkelijk nooit het geduld voor maar vaak blijkt dat een mens dat toch echt beter wél ha kunnen doen. Ben benieuwd naar het eindresultaat. Een mooie stof inderdaad, ook niet eenvoudig!! Groet @

    BeantwoordenVerwijderen