dinsdag 3 september 2013

Mad Men

We hebben een nieuwe verslaving, WJ en ik. Een vrij onschuldige gelukkig. Maar sinds kort zijn wij volledig in de ban van Mad Men. Ik weet het, die serie is al hartstikke oud, maar wij ontdekten hem pas kort geleden. En nu zijn we bezig met een enorme inhaalslag. Elke avond kijken we een aflevering of twee (en dit weekend deden we er zelfs 4 achter elkaar op een avond!).

Nu pas snap ik dat iedereen er zo enthousiast over is. Vooral de aankleding van die serie is fantastisch. Tot in de details is dat begin-jaren-60 sfeertje nagemaakt. Niet dat ik uit die tijd kom, maar veel dingen zijn zó herkenbaar! De fluitketel van Betty Draper bijvoorbeeld, of de gehaakte kleden over de bank. Of een geweldige 'chip-and-dip'-schaal die me erg bekend voor kwam.

Maar wat vooral fascinerend is, is de kleding. Wat kleedde men zich vroeger toch geweldig! Daarbij vergeleken voel ik me een vreselijke slons, met een t-shirtje en een spijkerbroek. Die kleding van toen is allemaal zó mooi afgewerkt, met zoveel mooie details en het zit technisch zó goed in elkaar! En opeens zie ik ook waar de retro-trend in blogland vandaan komt: het komt allemaal langs in Mad Men. Schulpranden, wijduitlopende rokken en jurken, boothalzen en nog veel meer.

Zeg nou zelf, hier ga je toch van kwijlen? Het lijkt me geweldig om eens zo'n jurk te maken. Maar ja, wanneer draagt een modern mens nou zoiets? Ik ga dus maar even op zoek naar een patroon van een jurk die wél in de juiste sfeer is, maar er niet uit ziet of ik aan een verkleedpartijtje meedoe (misschien iets in de trant van die rode helemaal rechts?). Ik heb al wel wat in mijn hoofd, maar nu nog even op zoek naar de juiste uitvoering... Googlen op 'Betty Daper clothes' of 'Joan Holloway clothes' levert voorlopig in ieder geval genoeg inspiratie!


4 opmerkingen:

  1. Ik vind dat het gewoon KAN! Misschien een stugge stof nemen en zonder de petticoat. Maar ik zeg doen hoor! Kijk hier maar eens :) http://i-heart-fabric.blogspot.nl/2013/02/mad-men-dresses.html

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ooo, dank je voor die link! Nou gaat het nog meer kriebelen! Ik zat al te denken om zo'n jurk als die rode te maken, maar dan in smaragdgroen. Ik heb wel een beetje de haarkleur van Joan, dus dat staat vast wel. Nu alleen nog het juiste patroon en de stof.

      Verwijderen
  2. Was vandaag in Den Haag waar menige geweldige winkel is met idem dito geweldige jurken. Maar inderdaad, wanneer draagt een mens zo' n jurk? Ook in een eenvoudige uitvoering zie ik mijzelf niet het huis poetsen. Ik vrees dat die spijkerbroek met t-shirt nooit meer weg te denken valt. @

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Die jurken zien er prachtig uit, sommige modellen ervan heb ik ook gedragen.
    Jij hebt me zo niet gezien, dat was vóór jouw tijd...

    BeantwoordenVerwijderen