donderdag 9 januari 2014

Kleur!

Ik kreeg laatst van iemand de tip om eens de Moroccan Tile Stitch uit te proberen. Een mooi patroon dat een beetje doet denken aan Marokkaanse tegeltjes en dat dus vraagt om het gebruik van veel kleur. Nou ben ik nooit zo van veel kleur, maar toen ik het patroon zag móest ik het gewoon maken. Ik kreeg gelijk visioenen van kruidige tinten in zachte wolsoorten en mijn hoofd sloeg helemaal op hol. Een nieuw dekentje zag ik even niet zitten, maar een mooie kleurige sjaal kon ik nog wel gebruiken.

De benodigde kleuren had ik natuurlijk niet in huis (want met een voorliefde voor wit en grijs heb ik dus een kast vol...  juist...). Ik besloot daarom eens een winkel in te gaan waar ik nog nooit geweest was. De plaatselijke stomerij, die ook wol verkoopt. Dat had ik niet moeten doen (of wel), want het bleek er een walhalla voor wolliefhebbers. Van een iets andere prijscategorie dan mijn gebruikelijke Zeemanwol, dat dan weer wel. Maar goed, binnen 5 minuten had ik gevonden wat ik zocht. Het garen (Scheepjeswol Luca) is een mix van wol en acryl met een prachtige glans erover. Ik vond een prachtig petrolblauw (kleur 8), precies wat ik in mijn hoofd had. Helaas trof ik er geen mosterdgeel, wat mij de ideale combi leek, dus het werd een soort van roestbruin/oranje (kleur 14). Ook heel mooi. (En niet op de foto te vangen blijkbaar, de echte kleuren mag u dus raden. Het blauw is in ieder geval een stuk groener, in het echt. De foto waar ik hem om heb, lijkt nog het meest.)
Het patroon is doodsimpel. Het is eigenlijk niet meer dan een lange rij V-steken (twee stokjes met een losse ertussen, in dezelfde steek) en in de volgende rij haak je die steken dan óm de vorige rij heen. Ik volgde de videotutorial en voilá: twee dagen later zit ik hier met mijn nieuwe colsjaal om.

De volgende is ook alweer in de maak, blauw met bordeauxrood. En zo is het dan toch iets beter te verkroppen dat het weer vanaf volgende week winterse vormen schijnt aan te gaan nemen...

2 opmerkingen:

  1. Een paar dagen elkaar niet spreken en zie daar: een prachtige sjaal is geboren !!! Wat is ie leuk!!!
    En het staat je goed, die kleur.. Morgen nog eens goed bekijken......

    BeantwoordenVerwijderen