vrijdag 14 maart 2014

Dubai (2)

Dag 2
Op dag twee bekeken we Dubai van de andere kant. We bezochten de 'oude' stad. Nou is dat oud relatief, het Dubai Museum is het oudste gebouw en dat stamt uit 1787. Eerst brachten we een bezoekje aan het Museum, waar ze van alles vertellen over de geschiedenis en cultuur van Dubai. Winkeltjes en dorpjes zijn nagebouwd en zelfs de geuren zijn toegevoegd. Erg leuk!
Nagebouwde taferelen in het museum. Het blijft een naaiblog he...
Daarna zijn we een rondje gaan wandelen (dan aan Elke van Curl Up voor de routebeschrijving!). Eerst door de fabric souk, waar het stikt van de voornamelijk Indiase stoffenwinkeltjes. Het meeste wat er hing was niet mijn smaak (nogal bling bling) en binnen durfde ik nergens te kijken, want de verkopers waren nogal opdringerig en ik was bang anders met een vrachtwagenlading stof weer naar huis te moeten keren. Achteraf wel een beetje spijt natuurlijk, want eigenlijk was ik toch wel nieuwsgierig.

De Fabric Souk; Traditionele gebouwen met windtorens: een soort natuurlijke airconditioning.
Eenmaal de stoffenwijk uit belandden we aan de kade van de Dubai Creek. En daar leek het alsof we in een compleet andere wereld kwamen. Volgestouwde houten boten met kleurig versierde opbouwen (denk aan de bussen in India), kleine abras - bootjes voor personenvervoer naar de overkant en een drukte van belang. We verbaasden ons op de wijze waarop daar allerlei goederen vervoerd werden. Boten vol huizenhoog opgestapelde lcd-tv's bijvoorbeeld, precair wiebelend en vastgebonden met een enkel touwtje. Of vrachtwagentjes die ook weer té vol gepropt waren met koelkasten en andere witgoed. En ook hier weer verkeerschaos en een hoop getoeter natuurlijk.

Nog een stukje stoffensouk; 'vrachtschepen' op de Dubai Creek; abras om het water mee over te steken; en yours truly aan het genieten.
Wij namen voor een paar cent de abras naar de overkant en liepen een eind verder. Eerst door de spice souk, waar de heerlijk geurende kruiden verkocht werden. Van het gros had ik geen idee wat het was, maar lekker ruiken deed het wel.

Na een stukje lopen kwamen we bij de gold souk uit. Ongelooflijk hoeveel goud daar blinkt. Bij de ingang tref je meteen 'wereld's grootste ring'. En vanaf daar is het alles goud wat er blinkt. De mensen in Dubai zijn dol op alles wat bling bling is en dat is te zien: de etalages puilen uit van de gouden, met diamanten versierde sieraden. Hoe groter, hoe beter lijkt wel.

De Spice Souk; en 'een beetje' goud in de Gold Souk
Na de souks besloten we weer de andere kant op te gaan, terug naar het modernere deel. We namen de metro, van waar je een geweldig uitzicht hebt over de hele stad. Hij gaat namelijk voor het grootste deel bovengronds. En de metro is onbemand, zodat je als je mazzel hebt, helemaal vooraan kunt staan en alles goed kunt zien.

Uitzichten vanuit de metro: Burj Khalifa, de Burj al Arab en de Dubai Marina. En mocht u het willen:  het is verboden om vissen mee te nemen in de metro!
We maakten een tussenstop voor een late lunch bij een restaurantje aan de voet van de Burj Khalifa, maakten nog een korte ronde door de Mall en stapten weer op de metro richting de Dubai Marina. Onderweg kom je dan weer allerlei moois en bijzonders tegen. Zo kunt je de Mall of the Emirates zien, waar de enige overdekte zwarte piste ter wereld is. Even verderop kun je in de verte de Burj al Arab zien, ook al zo'n vernuftig staaltje bouwkunst. En dan opeens doemt de Marina op, als een soort klein Manhattan.

Manhattan van het Midden Oosten: Dubai Marina
De Dubai Marina is een jachthaven waaromheen enorme hotel- en appartementencomplexen staan. Er loopt een hele lange boulevard langs het water, waarop iedereen 's avonds loopt te flaneren onder de bling bling verlichte palmbomen. Of te sporten (hardlopen, skeeleren, fietsen...). En er zijn enorm veel restaurantjes. Wij kozen voor de gelegenheid en Libanees restaurant, wat het dichtst bij de authentieke Arabische keuken komt. Het eten was niet heel spectaculair (denk een doorsnee Grieks restaurant in Nederland met kebab, shoarma en andere grillschotels), maar het uitzicht was erg leuk. En het is gewoon bijzonder om in zo'n heel andere wereld te vertoeven.
We namen na het eten weer een taxi terug en maakten ons op voor dag 3...

(Deel 1 van dit reisverslag vindt u hier)