maandag 6 mei 2013

Tuinieren op mijn manier

Afgelopen vrijdag was ik jarig. Als cadeautje kreeg ik een boek over patroontekenen, "Design-it-yourself-clothes" van Cal Patch. In het boek wordt op een simpele manier uitgelegd hoe je eenvoudige patronen op maat kunt tekenen en kunt aanpassen aan je eigen wensen. Je tekent een patroon dus helemaal from scratch en kunt het daarna helemaal maken zoals je zelf wilt. Precies wat ik zocht! Ik kon haast niet wachten om ermee aan de slag te gaan.

Zaterdag was het dan zover. Ik installeerde mij in het zonnetje aan de tuintafel en na mezelf van top tot teen opgemeten te hebben (mijn hemel, wat je allemaal niet op moet meten!) ging ik aan de slag. Ik vond het enorm leuk om zo intensief met een patroon bezig te zijn. Heerlijk, dat tekenen en rekenen (terwijl ik nou niet bepaald een wiskundeknobbel heb).


Na een ochtendje ploeteren (maar genieten) had ik een patroon voor een basis t-shirt. Ik maakte een toile om het patroon te testen en ondanks de totaal verkeerde stof paste dat wonderwel (op de armsgaten na, dat is nog best lastig dus daar puzzelen we even op verder)! Vol goede moed ging ik verder met het basispatroon voor een blouse, maar op de eindresultaten zult u nog even moeten wachten, want er kwamen dringender zaken tussendoor.

Toen het dit weekend lekker weer werd, kwam ik namelijk tot de conclusie dat dochterlief geen enkel fatsoenlijk zomerjurkje met korte mouwtjes in de kast heeft hangen. Allemaal te klein geworden. Dus vandaag installeerde ik mij nogmaals aan de tuintafel, deze keer om jurkjes te tekenen. Als basis gebruikte ik de t-shirtpatronen 'Seesaw' en 'Hoops' uit de Ottobre (zomer 2012) en die verlengde ik tot een jurkje. Floortje zelf koos de stof, een vrolijk blauw stofje met vlinders. Ik deed ook nog iets met recykleren van twee slaaphirts van mijn moeder voor twee andere jurkjes. Meer daarover volgt zodra ik daadwerkelijk achter de naaimachine gekropen ben en er iets toonbaars van heb gemaakt. Dus vooralsnog zult u het moeten doen met 'the making of'.


Ook niet heel verkeerd toch, zo in het zonnetje?

4 opmerkingen:

  1. Heerlijk, zo in het zonnetje! Ik heb ook zo'n atroontekenboek (wel een andere) maar eb er nog niet veel mee gedaan eigenlijk...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het zag er gisteren veelbelovend uit!! Succes verder!

    BeantwoordenVerwijderen